fredag 19 februari 2010

Angående Anjas "bragd"..

Jag tycker det är fascinerande att man utmålar det som en bragd att Anja Pärson tar brons. Som jag ser det så skänks ett brons till henne eftersom den egentligen överlägsna Lindsey Vonn körde ur. Då kanske du tänker... "-Men hon (Anja) körde ju omkull så hårt dagen innan.." På detta svarar jag: Hon gick omkull, ja.. det såg alla. Men. Hade hon nu haft så ont som vissa vill tycka/tänka/tro/påstå så hade hon inte kunnat åka, då dessa grenar ställer fruktansvärt höga krav på utövarna.

Jag är konfunderad över hur man i media kryper och rent ut sagt slickar röv och strör superlativ omkring sig. Sä jävla bra är det inte. Hon får ett brons eftersom någon annan misslyckas..inte för att hon skulle vara bättre på något sätt, för det är hon inte.

Överskattad!?


Nu kanske någon tycker att jag låter bitter eller borde glädjas "bara för att jag är svensk"..men ni som känner mig vet att jag inte funkar på det sättet. I mina ögon är hon en osympatisk idivid som gnäller över mycket så fort det inte går som hon vill.

För att visa på en annan sida av det här med framgångar..så känns ju en tjej som Charlotte Kalla som en fantastisk personlighet, fylld av glädje som man kan unna precis vilka framgångar som helst.

Charmtroll



Nu hoppas vi på ett för Svensk del fortsatt trevligt OS med en och annan medalj..

5 kommentarer:

Linn sa...

Hallelujah, äntligen någon som lägger ihop orden Anja Pärson och överskattad! För att ta ett annat exempel, i världscupen. Anja kan komma typ 28:a och en annan svensk på tredje plats. Vem pratar de mest om? Jo, Anja. BLÄÄ. Man får vara hur jäkla opatriotisk man vill!

Moggelito sa...

Detta inlägg har gett kommentarer på min Facebook.. Här kommer dessa kommentarer inklippta..

Mats Johansson: Bara att starta dagen efter att ofriviligt deltaga i backhoppning är fruktansvärt starkt, sen ta medalj på det är riktigt imponerande.

Linda Ekström: Ja, håller med dig Mats...Å till Mogge och resten av svenska folket som inte håller med oss andra att det är väldigt strongt gjort av Anja att ens stå upp i backen vilket du, jag å alla andra dödliga inte ens skulle få för oss att göra efter ha flugit 60 m...Hon kunde faan ha slagit ihjäl sig, har du tänkt på det?
Nej, som jag ser det så är det svenska avundsjukan som talar!!
för 8 timmar sedan ·

Rikard Rico Branting: Det är STORT Mogge, om inte du fattar det är du tommare än jag trodde, du kliver inte ur sängen ens om du har brutit en nagel, hon åkte torktumlare i 110 o kvaddade o tar medlaj i SAMMA backe dan efter, du hade inte ens våkat kikat på backen bakom en rullgardin!
Fotbollsspelare bärs ut på bår när de snubblar, Anja gick rakryggat därifrån. Ryggrad, du vet en sån du inte har!!! Att det sen är medalj kank vara lite extra men att genömföra tävlingen på ett bra sätt ÄR en bragd!

Morgan Nyberg Boussard Mats: ...hon gör ett val att STARTA dagen efter..=alltså var det inte så farligt..då hade hon INTE startat isf.. Hon tar medalj för att ngn annan misslyckas.

Linda: ..säger till dig som jag gjorde till Mats. Hon gör ett VAL. Att jag inte skulle kunna stå i en backe som den där är högst troligt..men det beror på att jag inte har skidåkningen som yrke, vilket Anja har. Lustigt att jag inte är avundsjuk på Charlotte Kalla eller alla andra -i mina ögon- sympatiska svenska idrottare. ;)

Slutsats: Jag gillar inte Anja, nej.. Men jag äcklas samtidigt över hur media (i synnerhet) missbrukar ord som "chock", "skandal", "bragd" och andra iögonfallande ord.. ..och det är dessa två beståndsdelar som är kärnan i mitt inlägg...

Mats Johansson Så detta är personligt mellan dig och Anja eftersom dom andra är sympatiska men inte häxan Anja. Nej du denna diskution hade du redan förlorat när den poppade upp i skallen och det visste du. Fast å andra sidan skrev du den antagligen inte för att det var din starka åsikt att du hade rätt utan för att få reaktiner, o kudos, du lyckades. ·

Linda Ekström: Hmmm...hon tvekade ju in i det sista före start om hon skulle åka...å du kanske inte hörde hur hon skrek av smärta när hon hon åkte i en sväng? Varför är Anja mindre sympatisk än de andra? Varför är det alltid Anja som levererar medaljer när andra som sviker som typ Helena Johnsson? Anja är alltid bäst när det gäller!!! Säger du samma sak om Foppa? Som jag tycker borde lagt av för länge sedan...
Sen kan jag hålla med dig om att media överdriver saker å ting, hon hade ju själv inte räknat med att ta medalj!! Anja står iaf för det hon gör till skillnad som vissa andra inte gör tex Helena Johnsson..·

Morgan Nyberg Boussard:
Mats: Detta ÄR min åsikt..och du kan inte ta den ur mig. Det handlar inte om att ha rätt eller fel. det handlar om att se saker och ting med olika "glasögon"..
Linda: Jag hörde allvarligt inget skrik, men tydligen gjorde det inte tillräckligt ont för att tjejen med skidåkning som yrke skulle avstå. ..jag har svårt att se seriöst på Foppa oxå, efter alla hans comebacker från skador...men där är media också medskyldiga till upphaussningen, det blir patetiskt i längden. Foppa när han stod på toppen var en grymt bra hockeyspelare.....
Andra idrottare som utav olika anledningar (längre eller någonsin) inte kan tas på allvar av undertecknad är Staffan Strand, Ludmila Engqvist, Diego Maradona, Tomas Johansson och en hel drös till..

Moggelito sa...

Henrik Bondeson: Var bara tvungen att skriva några rader :)
I elitidrott gäller det att inte misslyckas i något moment, gör man det är risken stor att någon annan vinner eller petar ner dig i resultatlistorna. Vonn åkte mycket riktigt snabbare än Anja men åkte över sin förmåga eftersom hon grenslade. Hon bemästrade alltså inte banan och var därmed inte värdig någon medalj.
Med din logik var Görgl inte värdig bronsmedaljen i onsdagens störtloppet (där Anja om hon inte hade kraschat lätt hade tagit silvermedaljen och petat bort Görgl från prispallen).
Var det så du menade?
Trevlig OS-helg!·

Linda Ekström: Kanske för att hon var fullproppad av smärtstillande, nej Mogge den här diskussionen har du förlorat, verkar inte många som håller med dig...T.o.m Anjas konkurrenter inkl Lindsey Vonn hyllar henne för det hon gjorde.

Mats Johansson: Bra skrivet Henrik, är det så du menar Mogge? Om det är olika glasögon så putsa dina så du ser det dom flesta andra ser Mogge.

Morgan Nyberg Boussard: Henrik & Mats: Ungefär så, ja. Att man vinner ngt på grund av ngn annans misstag är INTE en bragd..oavsett vem som gör det...eller vinner på det.. I.a.f inte i mina ögon.

Linda: Jag har inte förlorat någonting. Jag har en åsikt som jag står för.

Men att kritisera Anja är tydligen att trampa folk på tårna.. Att jag har en egen åsikt tyder väl på att jag tänker själv..och inte sväljer allt som media matar oss med.

..jag gillar er ändå.. bara så att ni vet.

Jag har f.ö skummat lite lätt på nätet...och hittar inte särskilt många "synd-om-Anja-artiklar" i utländsk press.. ;)

Moggelito sa...

Bettina Tennström: Tacka vet ja curling.....;-)

Åsa Nyberg: Lite tänker jag att själva bragden bestod i att hon överhuvudtaget åkte och gjorde det bra.. Även om hon kanske inte fått något brons om Vonnan åkt ut, så har ju själva åket gått väldigt bra - och det är väl åkandet som är det primära. Det kan man ju inte säga så mycket om. Att det däremot skrivs och antas en massa av media (för trots allt är det de som haussar upp allting hela tiden) är knappast någon nyhet - det räcker ju att man råkar gå emot en dörr med halva lilltån för att starten "är i fara"...

Linda Ekström: Du borde läsa den länk som jag har lagt ut på min sida så ser du hur utländsk press hyllar Anja precis som alla hennes konkurrenter gör och en stor del av det svenska folket. Jag styrs inte av vad svensk press skriver utan detta är min helt å hållet egna åsikt.
Jag har ALDRIG i hela mitt liv fallit för grupptryck utan har alltid gått min egen väg... Det är många med mig som tycker att Anja har gjort en stor prestation - sedan kan tycka vad man vill om henne som person men du kan aldrig ta ifrån henne alla fina resultat hon gjort och alla medaljer hon tagit! Eller vad säger ni killar - Henrik å Mats? ·

Morgan Nyberg Boussard:..jag HAR läst den Linda.. Men ser bara vinklade tolkningar och saker tagna ur sitt sammahang... Jag googlade lite på egen hand och hittade inga märkvärdiga artiklar alls, men det är klart...nöjer man sig med Aftonbladets sensationsvinklingar så.. ;)

Lustigt att alla försöker övertyga mig om att jag har fel. det kan ni ge upp direkt.. Jag står för min åsikt..

Bettina Tennström: Jag säger det igen...tacka vet ja curling!!!!

Linda Ekström: Det gör vi andra oxå!! Men det svårt att bortse från alla tv-bilder som definitivt inte ljuger...å alla dem som jobbar med detta OS som journalister eller vad det må vara - de är ju plats i Vancouver vilket vi inte är... De kan inte ha så fel...Sen tror jag att de flesta läser mellan raderna när man läser tidningar!!! Iaf jag gör det...

Patrik Englund: Snacka om att försöka förringa en fantastisk insats... Jag skulle vilja se dig göra ett sånt lopp efter att ha kört ur på det sättet, det handlar om psyke och vinnarskalle Mogge.

Det är en bragd, först så gott som silver (som hon skulle fått om hon inte kört ur) och sedan brons med de förutsättningarna.

Jag håller för övrigt med dig fullständigt vad gäller Charlotte Kalla.

Rikard Rico Branting: No matter what. DEN SOM INTE FÖRSTÅR SIG PÅ ANJAS STORHET måste ha misslyckats nånstans!

David Lyning: Tycker inte att Vonns uråkning förringar Anjas bragd. Hon gjorde en heroisk insats!! Dock gäller det att kunna stå på benen ända in i mål, och denna gång gjorde inte Vonn det. Om man ska förtjäna medaljer på insatsen tidigare i backen kunde man ju låtit bli att åka andra åket.
ANJAS BRAGD LÅG INTE I SJÄLVA BRONSPENGEN UTAN I SÄTTET HON TOG DEN PÅ... tycker jag iaf.

Bettina Tennström: Cuuuuuurling..... ingen risk för luftfärder på 60 m där inte ;-)

Rikard Rico Branting: Exakt David!

Morgan Nyberg Boussard: ..med risk för att låta jäääkligt tjatig... Men om det nu gjort så ont att man inte kan tävla skulle hon ha avstått. Nu tävlade hon=inte så farligt som vissa försöker göra gällande. =)

..och ett brons är inte en bragd..i.a.f inte i mina ögon..

Patrik: Jag har inte utförsåkning som ett yrke.. OM jag haft det hade man kunnat göra jämförelser..
Bettina: Curling ÄR jättespännande att se på, det tycker jag med.. =)

Moggelito sa...

Patrik Englund: Bra David, kunde inte sagt det bättre själv...:-)

Tommy Wax Chinaski: håller faktiskt med morgan... hör o häpna... och hade hon varit allvarligt skadad hade hon aldrig kört... det borde folk inse... tro inte at hon gjorde det för sverige... det är knappast fråga om hjältemod a´la braveheart här... BRA GJORT var det dock... inget snack om den saken... och lite tur... :0)

Morgan Nyberg Boussard: Jag är rörd till tårar (nästan). Waxa håller med mig.. DET väger tungt. :)

Tommy Wax Chinaski: Det skulle jag göra oftare om du tänkte bättre oftare...hahaha...and...... he´s back :0)·

Morgan Nyberg Boussard:..jag blev nästan lite orolig... ;)

Stefan Alhag: Helt rätt mogge, dessutom är ju kombination en lallarsport. Bara fem-sex som åker det på allvar så det räcker att några få så är medaljen hemma.

Morgan Nyberg Boussard: De två tyngsta kommentarerna är de två bifallande här i slutet. en "porffstyckare" och en sportjournalist. =)

Bra start på en insnöad lördag.. =)