torsdag 26 november 2009

Språkbruk / Hur klär du dig, människa?

Just nu sitter jag och funderar på det här med språkbruk. Jag har just haft en lektion där eleverna jobbat med dialektmysterier och språksociologi. Språk och dialekter är faschinerande saker. Jag tänker ibland på hur vi behandlar vårt eget språk, hur man uppfinner nya ord och uttryck. Ganska kefft egentligen. Nä, jag skojade, självklart är det bra att språket utvecklas..men hur? Att ord som kefft, fett bra, shuu och andra nymodigheter tränger sig på är för mig lite skrämmande. Vad är det för ord folk använder egentligen?

Jag blir uppriktigt oroad dagligen då jag ser exempel på dåligt, för att inte säga uselt språkbruk. Då tänker jag utöver alla dessa modeord på de många särskrivningar man ser. Det heter till exempel inte barn kläder utan barnkläder, och en människa är möjligen skittrött, inte skit trött. Ska det vara så förbannat svårt att få in i folks trånga skallar?

Jag säger som Lorrygänget gjorde: Om du inte sublimerar ditt orförråd så fördummas du.

Nu när jag ändå är igång och är uppretad kan jag kanske delge er en annan lite fundering jag fick i början på veckan. Hur klär sig folk? Nu menar jag inte att man måste vara klädd enligt senaste modet, men i vissa befattningar är det väl mer än önskvärt att man ägnar en tanke åt vad man sätter på sig för klädesplagg en dag på jobbet eller vad man nu har för sysselsättning. Jag tycker till exempel inte att det är OK som lärarkandidat att gå i kamouflagebyxor på en skola. Man har ju i Eskilstunas skolor ett förbud mot drogrelaterade symboler, dessutom är det inte heller OK med vissa politiska symboler. Ändå ser man sådana grejer nästan dagligen. Vart är vi på väg?

..liknande saker har jag retat mig på länge. Nu fick jag skriva av mig litegrann i alla fall..

5 kommentarer:

Anonym sa...

-Javisst är det FASCINERANDE med språk, inte minst hur vi stavar...he,he.

Unknown sa...

HAHA, du är rolig du!

Moggelito sa...

..jag har inget att skylla på för det misstaget, men jag är VÄL medveten om att det blåser som hårdast på toppen av berget.. ;)

..en viss delförklaring kan vara att datorn jag skrev inlägget på hade ett glappt tangentbord där bokstaven D inte funkade tillfredsställande..och i min iver att få ut det där på webben missade jag det där slarvfelet..

Åsa sa...

Fast egentligen - det är väl inte från Lorry utan den tredje sällskapsresan a.k.a SOS.

"- Vart har du plockat upp det nu då? Var det på det där seminariet du var på sist?
- Jag tycker inte du ska vara så nedlåtande. Om du inte sublimerar ditt språk så fördummas du!
- Du - har du hört talas om ordspråket att tiga är guld?"

Ursäkta min besserwisserhet, men när det gäller Sällskapsresanfilmerna är jag expert! (Fråga min man).

Josephine sa...

men det är heller inte ok att glida omkring i mysbrallor i tid och otid.Detta är endast ok på tenta och till och från träning....