söndag 1 november 2009

Jag erkände..på platsen.

Helvete. Igår, lördag, skulle ju bli en så bra dag.. Det var ett biobesök inplanerat med Kristin. Vi såg Upp, en trevlig animerad historia om en gubbe och en pojkscout. Rekommenderas varmt. Därefter åkte jag hem ett tag för att ladda inför kvällens maskerad hos Oscar. Jag hade lite kostymbekymmer av den sorten att jag hade svårt att välja vad jag skulle klä ut mig till. Alternativen var Scream-figuren, IFK Gbg-spelare och militär. Kanske inte de absolut roligaste alternativen, men jag hade inte tänkt gå alls från början. Jag valde att gå som Blåvitt-spelare..med fotbollsskor och hela konkarongen.

När det var dags att dra från festen var jag för slö för att plocka upp mina cykellysen ur fickan, men jag skulle ju bra cykla några hundra meter. När jag rullar förbi Gallerian och pressbyrån är det någon som ropar. Jag hörde såklart ropet, men trodde inte att det var min uppmärksamhet man sökte, då skulle de ju ha ropat mitt namn. När jag 10 sekunder senare kliver av cykeln utanför Kebabhuset och ska låsa den för att gå in och köpa mat kommer det in två polisbilar och ur dem kliver det fram en polis tätt följd av en annan. ..detta är alltså vad jag ser då jag vänder mig om. Den ena polisen säger till mig: -Hörde du inte att vi ropade på dig? Jag svarade att jag hörde någon ropa, men trodde inte det var på mig, för då skulle ju man använt mitt namn. Vidare fortsatte han med att be mig legitimera mig. Jag hade såklart inte någon legitimation med mig, vilket hade besparat mig frågor som vad min mamma och pappa hade för skonummer och vad mina syskon gillade att äta på torsdagar kl 15.27. Visst förstår jag att de måste göra en liknande kontroll då personen de så flitigt gripit inte kan legitimera sig, men det blir jävligt pinsamt med ett sådant pådrag för en sånhär -i mina ögon- skitsak när det pågår knarkhandel, våldtäkter, misshandlar och annat runt kröken, men polisen vågar väl inte ta tag i den farliga eller organiserade brottsligheten. ..för visst måste en kille som "framför fordon utan föreskriven utrustning" vara något av det farligaste man kan råka ut för en lördagskväll? Jag fick frågan om jag ville erkänna mitt brott på platsen, vilket jag gjorde och som tack fick jag böteslappen och ett inbetalningskort på 500 kronor i handen samtidigt som polisen sa: - Du behöver inte säga tack. Jag tänkte: -Jävla gris.. dock insåg jag att jag inte kunde säga det utan vad som kom ur min mun var: -Det har jag inga planer på att göra heller. Han fortsatte med att tala om för mig att jag fick gå hem med min cykel nu. Då berättade jag för honom att jag hade lysena i fickan. Då flinade den jäveln.

Det jobbiga i denna situation är såklart att jag var för slö att plocka upp lysena ur fickan, men man kanske inte alltid tänker på sådant då man varit på fest. Dessutom brukar jag vara så jävla noga med lysena och har tjatat på ett par av mina spelare att de måste se till att ha lysen, för att slippa böter. Gissa vem som kommer få det upptryckt i ansiktet.

Nu sitter jag här och laddar för guldmatchen mellan IFK Göteborg och AIK. Jag hoppas och tror att Blåvitt vinner med 2-0 eller 3-1 och blir Svenska Mästare i fotboll 2009. Jag skall se matchen på O'Learys med Henke, Willie C och någon mer, vi lär inte vara ensamma på stället då det tydligen ska ha blivit fullbokat har det sagts mig..

3 kommentarer:

Rico sa...

Jag tycke snutjävlarna gjorde rätt, de såg väl antagligen direkt att du var en riktig skummis... ;)

Hysteriskt Roligt!

Anonym sa...

Det ligger i släkten... en av dem (dina närmaste, alltså) fick ett hjärnsläpp och cyklade mot rött vid Tunavallen -mitt framför en polisbil. Det blev en påskpresent på minus 300 den gången...// A Nonym

Anonym sa...

det där var så kul ;) hahaahah