onsdag 23 februari 2011

Saker som irriterar

Visst har ni alla något som ni irriterar er på, något som sätter igång den där känslan i kroppen. Det kan vara allt från ungar som ljudligt drar upp snoret i näsan igen, personer som tvärstannar mitt i vägen så man nästan springer in i dem, folk som använder ett visst ord..alldeles för ofta. Ett praktexempel på det sistnämnda är de idrottsstjärnor som inleder 98% av sina svar då de intervjuas med ett utdaget "Naeeej.." Detta är bara några exempel. Jag tänkte nu att jag skall delge er några av mina "triggers"...

Folk som särskriver- Det är oerhört störande att läsa t ex "Vi hade jätte kul på finlands kryssningen" eller andra vidrigheter. Det kliar fan i mina ögon då jag läser sån't. Dessutom kan ju saker få en helt ny innerbörd om man särskriver.. "Barn under kläder". Så jävla svårt KAN det inte vara att lära sig detta. Generellt kan man säga att man i svenska språket aldrig bör särskriva, medan man i engelskan oftast gör detta.

Dokusåpor och liknande program-
Enbart fördummande och vidrig tv. Värdelösa människor horar ut sig för 15 minuter i rampljuset. Jag blir förbannad av dessa program fyllda med de vidriga individerna och vägrar kategoriskt se skiten.. Att sedan vissa människor i stort sett inte kan leva utan att se detta och ständigt tvinga på oss andra(ointresserade) en massa åsikter om ditt eller datt.. Då kräks jag nästan.

Folk som aldrig kan vara tysta- Alla älskar inte era röster. Man kan vara tyst ibland, också. Jag själv försöker leva efter tumregeln "Har jag inget vettigt att säga är jag hellre tyst".

Mytomaner-
Kalla det en sjukdom om ni vill. Irriterande är det i varje fall att höra dessa personers påståenden att de gjort ditt eller datt.. Det blir bara patetiskt när ni alltid försöker bräcka en annan person. När man sedan överbevisar er med fakta, så kommer bara nästa lögn. Störande.. Ja!

Medgångssupportrar- Man stöttar sitt/sina favoritlag i med- och motgång. Inte bara när de slagit ett speciellt lag. Stöttar man alltid, så kan det vara ok att komma med kommentarer, annars kan man vara tyst. Om man ska ta ett exempel här..så är ofta FBK-are eller Djurgårdssupportrar inblandade.. Det är även skillnad på att stötta sitt lag, eller håna någon annans..

Är det någon som tycker jag låter bitter? Jo, kanske är det så. Men detta är jag..och jag står för det. =) Jag är väl medveten om att detta kan ses som om att jag sticker ut hakan, men jag vet att det är många som tycker ungefär som jag i flera av de saker som jag tagit upp här.

Vad irriterar dig? Jag vill veta.
Skriv kort i kommentarsfältet, vetja..


Avslutningsvis vill jag bara säga:
När en människa har levt i tio år, har hjärtat slagit nästan 400 miljoner gånger.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som om du hatar dig själv. mycket av det där du irriterar dig på stämmer klockrent in på dig. Tex det där med att vara tyst om man inte har nåt vettigt att säga, du skriver ju statusuppdateringar var 15min på fb, är allt vettigt som du skriver? verkligen inte!

Eller där här med att bräcka varandra med saker och ting, du skröt typ i 3 veckor om din tv,du skyter så fort som du köpt nånting. det är otroligt töntigt att hålla på så.

Till sist det här med medgångssuportrar, dom flesta håller nog på sitt lag i vått och torrt men tycker att det är kul att jävlas med dig när ditt lag förlorar. Är det nåt fel i det? sluta att bry dig om dom isåfall.

har jag skrivit fel nånstans så bryr jag mig inte, det är ditt problem.

Moggelito sa...

>>Anonym.. Antagligen klev jag dig på en öm tå eftersom du inte vågade lämna ut ditt namn till att börja med.. :)

Självklart skall jag ändå bemöta ditt inlägg. Jag hatar absolut inte mig själv, snarare tvärt om. Jag trivs med
den jag är. Dessutom syftade jag på snackpåsar (visst, kanske kan ses som hårklyverier), men t ex en statusuppdatering kan du välja att inte läsa. Det är svårare att stänga ute oönskat prat..

"Bräckandet" har ingenting med prylar att göra utan det jag åsyftar är "person A har gjort det.. då har B gjort ngt ännu häftigare, roligare, snabbare, bättre osv.. Att vara nöjd med exempelvis ett tv-köp är något HELT annat.

Slutligen måste jag också ta detta med medgångssuportandet. Det är -precis som jag skrev- en sak att stötta sitt lag, en annan att racka ner på andras. Om alla koncentrerar sig på att älska sina lag, slipper man det där barnsliga tjafset. Det spelar ingen roll vilka lag det handlar om. Eller vilken supporter.

Självklart anser jag mig inte sitta inne med alla sanningar eller lösningar i världen, men jag har en åsikt..så har även "Anonym". Jag antar f.ö att jag verkar vara en som "Anonym" irriterar sig på..

Kul att man berör på något sätt i.a.f.. =)

Anonym sa...

En ska jag kan tycka är lite irriterande ibland är när folk avslutar sina meningar med fler än en punkt. På tal om korrekt svenska......... :-P

Matthias sa...

Mogge, du kan inte klaga på felaktiga särskrivningar när du stavar som en utter gång på gång och glömmer versaler på namn och länder men även särskriver själv.
Men visst är det kul att gnälla lite, särskillt över Ilandsproblem :)
Puss i nacken/Matthias

Moggelito sa...

Matte: Jag stavar ytterst sällan fel och att jag glömt versaler i detta fall är ju enbart för att det är ett citat. Men visst känns det skönt nu. Nu mär du fått gnälla lite. =D

Jag kan också meddela att de extra punkter jag brukar slänga in enbart är där för att ge rum för eftertanke.

Läs mer på " http://www.zatzy.com/fragor-svar/126733-varfoer-avslutar-sa-manga-meningarna-tre-punkter-istaellet-foer.html ".

Matthas sa...

Glömt versaler? Du har ju glömt gemener! Jag skrev det som en påminnelse att även du Mogge kanske ska tänka efter om du verkligen ska kasta den där stenen nu när du målat in dig i ett hörn i ditt glashus :)

Moggelito sa...

Då läser vi igen vad Mattias skrivit. Han säger att jag "glömmer versaler på namn och länder" för att i nästa inlägg skriva "Glömt versaler? Du har ju glömt gemener!" med adress till mig. Däremellan kan vi läsa mitt inlägg där jag förklarar varför jag utelämnat versaler (stor bokstav) i en kommentar. De små bokstäverna kallas gemener, för den som eventuellt inte vet.

Nu lägger jag locket på i detta ämne, och hoppas jag kan få fler exempel från andra läsare som faktiskt berör ämnet och mitt önskemål..

Anonym sa...

Jag tycker att du älskar dig själv på ett skönt sätt !